HUR KAN VI INTE HA RÅD MED KOMPETENSUTVECKLING?
Det är motfrågan vi får när vi frågar Karin Callin om hur man egentligen får råd att kompetensutveckla både sina anställda och sig själv i en lågkonjunktur. Karin Callin är HR-specialist och har jobbat med lärande och utveckling i nästan 15 år. Idag arbetar hon på MAX Burgers.
– ”Vår verksamhet måste vara uppe och rulla. Vi säljer en produkt och en upplevelse. Hur säkrar vi att kunden får det utan löpande kompetensutveckling och systematiskt arbete?”, fortsätter Karin.
För MAX Burgers blev det en riktig game changer att införa ett s.k. LMS (Learning Management System). Genom deras LMS har kompetensutvecklingen effektiviserats märkbart och bedömningen är att kostnaderna för utbildning kommer att sänkas på sikt. Karin vill dock vara tydlig med att även om de nu har ett system och många digitala utbildningar så kräver det vissa förberedelser. Chefer, ledare och medarbetare måste tillsammans definiera vad de olika utbildningarna ska leda till och sätta en handlingsplan för genomförande och uppföljning. Karin säger:
– ”Verkligheten måste matcha det som lärs ut så att man kan applicera sina nya kunskaper. Det måste finnas tillämpningsuppgifter, eller ”hemläxor” om man så vill, som ska utföras på jobbet och under arbetstid, och dessa behöver dessutom följas upp.”
Andra uppenbara fördelar som Karin ser med det nya LMS:t är att de digitala utbildningarna möjliggör kortare utbildningspass, vilket innebär att kompetensutvecklingen verkligen kan ske på dags- eller veckobasis. För att tillgodogöra sig nya kunskaper och färdigheter behöver man relativt snabbt kunna applicera dem och träna på dem i sin yrkesmässiga vardag – då ökar också chansen att det man lärt sig lagras ordentligt och kan plockas fram när det verkligen behövs.
Vi pratar vidare om vad ett företags utbildningskatalog borde innehålla. Karin, som även har en mångårig bakgrund inom Scania, säger att det beror lite på vilken verksamhet bolaget ifråga bedriver. Innehållet i MAX Burgers utbildningskatalog är inte detsamma som det var i Scanias. MAX Burgers utbildningskatalog innehåller exempelvis utbildningar i allt från matsäkerhet, allergener och säkerhet till ledarskap och service.
Från detaljer till helikopterperspektiv – vårt samtal övergår till ämnet motivation. Karin tror att Scania är en av de bästa i klassen. Hon berättar att där är lärande en del av vardagen. Det finns ett motto där, som inte bara är ord på en vägg, och det är ”Learning by continous improvements”. Avvikelser ses som möjligheter eftersom det är vad som triggar förbättringar. På Scania är den ständiga frågan: Hur kan vi förbättra oss varje dag? Det är beaktansvärt att denna fråga inte är en del av fler företags DNA. Tänk om denna fråga skulle ställas på alla avdelningsmöten, ledningsgruppsmöten, projektmöten och liknande?
Från helikoptern gör vi sedan en djupdykning i frågan om det finns medarbetare som vill kompetensutveckla sig inom ”fel” områden. Karin berättar hur hon ser på den saken:
– ”I dagens samhälle är learnability, det vill säga lärbarhet, mer än ett buzzword. Det gäller att hålla sig öppen, vilja och kunna lära om och lära nytt. Som arbetsgivare bör man därför bejaka medarbetares önskemål om att få gå utbildningar inom andra områden inom rimliga gränser då det ökar learnability’n och troligen ger en lojal och motiverad medarbetare. Allt som har relevans för verksamheten är en win-win.”
Vi på BQualified Education önskar att fler företag fick ha en Karin Callin hos sig. Ju mer kunskap, lärbarhet och kompetens som finns, desto bättre blir affärerna och projekten.
Elin Ward
BQualified Education Sweden AB