FRAMTIDENS LÄRANDE

– HUR NAVIGERAR VI I EN VÄRLD AV OÄNDLIGA MÖJLIGHETER?

Vi har träffat Christian Helgesson, vd och grundare av Ny Teknik Education, för att framtidsspana och utforska de hetaste utbildningstrenderna. Ny Teknik Education är ett modernt utbildningsföretag som erbjuder kompetensutveckling i gränslandet mellan teknik och affär, med kurser inom bland annat AI, hållbarhet, metodik, affärsutveckling och strategi.

Christian har en bakgrund inom nationalekonomisk forskning och management consulting och har en passion för musik men det är kunskapens framtid som står i centrum när vi ses. Med en snabbt föränderlig arbetsmarknad och ett aldrig tidigare skådat utbud av utbildningar är det svårt att veta vad man egentligen ska satsa på.


Kunskap är makt men hur väljer vi rätt?

Innan han grundade Ny Teknik Education var Christian bland annat verksam vid SNS (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle), där han arbetade med att bygga broar mellan forskning, näringsliv och den ekonomiska politiken. Han ser en liknande utmaning idag men i en annan skala.

”Den enorma tillgången till microlärande på globala plattformar gör det svårare att välja. För många val kan verka förlamande. Hur vet man vilka utbildningar som faktiskt skapar värde för det företag man arbetar på?”

Enligt Christian kommer kurerade läroresor att få en renässans.

”Nya yrkesroller och förändrade arbetsuppgifter kräver att vi skapar utbildningsplattformar där deltagarna får rätt verktyg att axla framtidens ansvar. Lärandet måste vara individanpassat, och innehållet behöver vara kurerat av en expert på ämnet som kan göra ett relevant urval, men också direkt applicerbart i arbetslivet. Det räcker inte med teori utan utbildningen måste ge färdigheter som kan omsättas i praktiken.”


Framtidens mest efterfrågade kompetenser i kunskapssamhället

Så vilka färdigheter är det som efterfrågas mest just nu?

För tre år sedan var hållbarhet det mest efterfrågade och dominerande utbildningsämnet. Idag har det ersatts av AI, vilket knappast förvånar, men även av säkerhet och energi. Metodik kring exempelvis affärsutveckling och strategi är trendokänsligt och mer eller mindre alltid relevant.

”Inom säkerhet ser vi stort fokus på både cybersäkerhet och kritisk infrastruktur. När det gäller energi handlar det om frågor som rör nya energikällor, flexibilitet i energisystemet och framtidens elsystem.”

En annan stor fråga som sannolikt kommer att växa i betydelse, menar Christian, är Sveriges sedan länge växande infrastruktursskuld.
”Vi har ett enormt behov i Sverige av satsningar inom infrastruktur efter många år av underinvesteringar. Vi ser ju delvis en diskussion kring våra järnvägsnät och underhållet av dom, vägar och flygplatser, men även inträdet i Nato ställer vissa krav på att utveckla vår infrastruktur, så frågan har även koppling till säkerhetsområdet.”

Vi lämnar mötet med Christian med en tydlig insikt: Framtidens utbildningar handlar inte bara om vad vi lär oss, utan också om hur vi lär oss. För att möta arbetsmarknadens förändrade behov kommer det att krävas utbildningar som är relevanta, praktiska och anpassade till individen.

Vi tackar Christian för hans tid och hoppas att hans insikter kan hjälpa fler att navigera rätt i den snabbt föränderliga kunskapsekonomin.


Elin Ward

BQualified Education Sweden AB