Är ditt företag en brandstation eller en schackmästare?

Ett företag kan vara proaktivt, reaktivt eller en blandning av båda.

Reaktiva företag lägger ofta stor del av sin tid på att hantera utmaningar och lösa problem först när de väl har uppstått. Dessa företag kan liknas vid brandstationer eftersom de alltid står redo att släcka en brand eller två. Inte sällan är det nystartade företag, eller företag under kraftig tillväxt, som ännu inte har haft ekonomiska möjligheter eller tid att sätta upp nödvändiga strukturer och rutiner för riskhantering, delegations- och beslutsordningar, avtalshantering och kompetensutveckling. Naturligtvis är detta inte bara av ondo. Dessa företag är normalt både snabbfotade och skickliga på att anpassa sig till förändring. Vidare kan de, genom att inte lägga pengar på att förebygga risker som kanske ändå inte realiseras, generera en fin avkastning redan på kort sikt. Detta eftersom de fokuserar på leveransen till kund och exempelvis inte investerar i system som de upplever som onödiga, och inte heller på vidareutbildning om det inte finns ett uttryckligt krav på det. Dessutom är dessa företag ofta mycket duktiga på att hitta situationsanpassade lösningar när det krisar och på att ta hjälp av andra yrkesgrupper såsom advokater, ekonomer etc. när den egna kunskapen inte räcker till, t.ex. vid tvister eller när en avtalspart försätts i konkurs.

De proaktiva företagen kan i stället liknas vid schackmästare. De arbetar metodiskt och aktivt med att förutse motståndarnas – konkurrenternas – nästa drag flera steg i förväg och baserar sina egna initiativ på spelplanen på strategiska beslut för att driva utvecklingen framåt i önskad riktning. Dessa företag kännetecknas ofta av att de har god struktur och tydliga rutiner för hur verksamheten ska bedrivas för att uppnå uppsatta mål. De agerar förebyggande med utbildning och förstår vikten av god kommunikation. Som ett resultat av att de proaktiva företagen prioriterar att verkligen förstå sin kunders behov, och strävar efter att kunna erbjuda något som både möter och överträffar dessa behov – dvs. skapar mervärde – brukar de också ha lojala kunder och många långsiktiga kundrelationer. De uppenbara fördelarna med det proaktiva arbetssättet är därför bland annat:

  1. Ökad effektivitet till följd av ”ordning och reda”
  2. Minskad risk för oförutsedda händelser och kostnader
  3. Ökade möjligheter att förutse kommande marknadstrender och därmed också större utrymme för att kunna anpassa egna strategier till dessa
  4. Starka varumärken

Att bedriva sin verksamhet med utgångspunkt i ett proaktivt arbetssätt, men samtidigt ha en tydlig handlingsplan för riskhantering när saker inte går som planerat, tror vi på BQ är en av nycklarna till långsiktig framgång i all affärsverksamhet. Våra utbildningar kan användas som ett led i att göra ditt företag mer proaktivt när det kommer till den projektrelaterade juridiken inom samhällsbyggnadssektorn. Det ger era medarbetare nödvändig kunskap om branschens standardavtal, bidrar till en ökad affärsmässighet och gör era medarbetare tryggare i att tillvarata företagets rättigheter och skyldigheter gentemot era kunder. I förlängningen minskar det era risker i projekthanteringen och kan på så sätt också bespara er onödiga kostnader och att prognostiserade intäkter uteblir.

Så, kanske är det dags att se över ert kompetensutvecklingsbehov? För låt oss vara ärliga – ingen vill ju vara den som måste lägga tid på att släcka bränder dagarna i ända.

/Team BQ